Βήμα Εκπαιδευτικών


Παρατηρήσεις και προτάσεις για το σύστημα εξετάσεων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας (Περίληψη αρχικού κειμένου)
Βασιζόμενος στην πολυετή απασχόλησή μου σαν αξιολογητής προφορικής δεξιότητας στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, θα ήθελα να επισημάνω ορισμένες σημαντικές παρατηρήσεις και προτάσεις, τις οποίες κοινοποίησα αναλυτικά στους αντίστοιχους επίσημους φορείς. Στη φθινοπωρινή εξεταστική περίοδο ήταν χαρακτηριστική για μένα η έλλειψη εξειδικευμένης, υπεύθυνης και αποτελεσματικής προετοιμασίας των υποψηφίων στην Γερμανική ως Ξένη Γλώσσα. Εντύπωση μου έκανε πραγματικά η απουσία προσδοκίας από την πλευρά αρκετών μαθητών αναφορικά με το αποτέλεσμα, αφού μετά το πέρας του μισού εξεταστικού χρόνου καθίστατο σαφές από την πλευρά των ιδίων των υποψηφίων, ότι η παρουσία τους στην δοκιμασία των προφορικών εξετάσεων ήταν περισσότερο θεωρητική παρά ουσιώδης. Συγκρούονταν τελικά οι ίδιοι με τις επιλογές τους και κυρίως με τις επιλογές που υποφαινόταν να είχαν υπακούσει από τρίτους, είτε του οικογενειακού και φιλικού τους περιβάλλοντος είτε συγκεκριμένων ανεύθυνων ξενόγλωσσων «εκπαιδευτικών». Αρκετοί από τους παραπάνω λοιπόν θέλοντας να επισπεύσουν την…συγκομιδή πιστοποιητικών τύπου Β1, Β2, Γ1 από αδύναμους, αρνητικούς ή απλά αναποτελεσματικά προετοιμασμένους μαθητές-παιδιά τους, τους ώθησαν και τους ωθούν στην εγγραφή στις εξετάσεις του Κ.Π.Γ. Πολύ περισσότερο από την στιγμή που οι υποψήφιοι αυτοί εμφανίστηκαν αποτυχόντες σε πιστοποιητικά αντίστοιχης διαβάθμισης ιδιωτικών φορέων. Έτσι, λίγο πριν αποχωρίσουν οριστικά από τον βωμό της πιστοποίησης γλωσσομάθειας, οι συγκεκριμένοι υποψήφιοι προσπαθούν απεγνωσμένα να απομυζήσουν και την τελευταία πιθανότητα απόκτησης κάποιου διπλώματος. Η συγκεκριμένη τακτική καταντά όμως θράσος, ειδικά εφόσον αναλογιστούμε την σοβαρότητα με την οποία οργανώνονται οι εξετάσεις του Κ.Π.Γ., το επιστημονικό συγγραφικά υπόβαθρο που διακρίνει το περιεχόμενο και τον τρόπο της εξεταστέας ύλης, πιστό στο Κ.Ε.Π.Α. και στις αρχές του Συμβουλίου της Ευρώπης καθώς και την αδιαμφισβήτητη πλέον υπερσυνοριακή αναγνώρισή τους.
Πρόταση 1: Αναλυτικότερη ενημέρωση στα δημόσια σχολεία: Προτείνω λοιπόν αρχικά η ανάρτηση ανακοινώσεων, αφισών κτλ. της κοινοποίησης εξετάσεων πιστοποίησης γλωσσομάθειας Κ.Π.Γ. να γίνεται στην τάξη κάθε τμήματος από την Ε΄ Δημοτικού μέχρι την Γ΄ Λυκείου. Συμπληρωματικά προτείνω να επισκέπτεται τα σχολεία εξειδικευμένο ξενόγλωσσο προσωπικό τις περιόδους, που ανακοινώνονται οι εγγραφές για τις εξετάσεις, ώστε να ελέγχει την απρόσκοπτη και λεπτομερή ενημέρωση των μαθητών ξεχωριστά.
Πρόταση 2: Αναβαθμισμένη επιμόρφωση Αξιολογητών. Πολλές φορές ως αξιολογητές δεν γνωρίζουμε και οι ίδιοι, σε ποιόν μπορούμε να απευθυνθούμε, σε περίπτωση που προκύψει κάποιο ερώτημα από την μεριά μας σχετικά με τις εξετάσεις. Ο διαχωρισμός ΥΠΕΠΘ και Πανεπιστημίου Αθηνών, από το οποίο κατά καιρούς διεξάγονται έρευνες, επιμορφωτικά σεμινάρια κτλ πρέπει να σταματήσει. Συχνά μου δίνεται η εντύπωση, έπειτα και από σύντομο διάλογο με τους υποψηφίους μετά το πέρας των προφορικών εξετάσεων επιπέδου Β1-Γ1, ότι οι μαθητές, δεν είχαν την παραμικρή ιδέα για τον τρόπο εξέτασης τόσο του συστήματος του Κ.Π.Γ. όσο και συγκεκριμένων τμημάτων της εξέτασης, όπως η δεξιότητα της διαμεσολάβησης., που τόσο συχνά και με περισσή έμφαση αναφέρεται στο Κ.Ε.Π.Α. Η δεξιότητα της διαμεσολάβησης δεν τυγχάνει δυστυχώς ακόμα της απαιτούμενης αποδοχής από πτυχιούχους εκπαιδευτικούς και μαθητές. Καθίσταται αναγκαία λοιπόν η αναζήτηση εξειδικευμένου εκπαιδευτικού προσωπικού σχετικά με την προαναφερθείσα δεξιότητα, το οποίο να επιμορφώνει τους υπόλοιπους καθηγητές ξένων γλωσσών Δ.Ε. σε σεμινάρια ανά περιφέρεια για τον τρόπο ανάπτυξης διαμεσολαβητικών δραστηριοτήτων στο σύγχρονο μάθημα ξένης γλώσσας..
Πρόταση 3: Ιστοσελίδα του Κ.Π.Γ. Χαιρετίζω την νεοσύστατη σχετικά ιστοσελίδα για το Κ.Π.Γ., στην οποία ανακοινώνονται αρκετές φορές σημαντικές πληροφορίες. Ο χρωματισμός και η διάρθρωσή της είναι πραγματικά ικανοποιητικές. Επιπρόσθετα όμως προτείνω την σύσταση ενός forum αυστηρά για το Κ.Π.Γ., μέσα από το οποίο θα έχουν την δυνατότητα γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές να ενημερώνουν και να ενημερώνονται καθημερινά για το Κ.Π.Γ καθώς και να εκφράσουν επώνυμα τυχόν παράπονα, παρατηρήσεις, προβληματισμούς ή να καταγγείλουν κάποια συγκεκριμένη συμπεριφορά ή διαδικασία.
Πρόταση 4:   Παραπληροφόρηση και δυσφήμιση. Αυτό που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής είναι η οποιαδήποτε υπέρβαση και απομάκρυνση ενδεχόμενων κακόβουλων  προκαταλήψεων, που προσπαθούν κάποιοι προσήκοντες στους φορείς των μη κρατικών, «ιδιωτικών» αν θέλετε, πιστοποιητικών γλωσσομάθειας να δημιουργήσουν. Αυτό επιδιώκεται άδικα και συκοφαντικά από την πλευρά τους με έμμεσο τρόπο ήδη από την αρχή θεσμοθέτησης του Κ.Π.Γ. Από την άλλη συναντούμε δυστυχώς αρκετούς, νέους αλλά και έμπειρους εκπαιδευτικούς ξένων γλωσσών, ακόμα και υπεύθυνους ξενόγλωσσων τμημάτων σε επιφανή ιδιωτικά σχολεία, οι οποίοι αρνούμενοι να εξελιχθούν στις διδακτικές και εξεταστικές επιταγές των πιστοποιητικών γλωσσομάθειας των σύγχρονων καιρών, είτε προφασίζονται, όπως και παραπάνω, αμφισβήτηση του κύρους του Κ. Π. Γ. είτε απλώς δηλώνουν άγνοια παρακάμπτοντάς το. Αυτές οι πρακτικές πρέπει να σταματήσουν. Προτείνω κατά συνέπεια την σύσταση ειδικής επιτροπής, η οποία θα ελέγχει και θα αξιολογεί παρατηρήσεις σταδιακά από όλους τους πτυχιούχους εκπαιδευτικούς ξένων γλωσσών στα σχολεία αλλά και στα φροντιστήρια. Οι τελευταίες θα μπορούσαν να προκύψουν έπειτα από συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο, το οποίο θα συνθέσει και θα συντάξει η συγκεκριμένη επιτροπή και θα συμπληρωθεί από όλους τους πτυχιούχους καθηγητές ξένων γλωσσών ώστε να αναγνωριστούν τυχόν προβλήματα και δυσχέρειες πολύ πριν από κάθε εξεταστική περίοδο.
Πρόταση 5: Κ.Π.Γ. και δημόσια ξενόγλωσση εκπαίδευση. Είναι πλέον καιρός να προωθηθεί η αναμόρφωση των Αναλυτικών Προγραμμάτων σχετικά με τις επιταγές, τους στόχους και τις διδακτικές διαδικασίες του μαθήματος ξένης γλώσσας στα δημόσια σχολεία, ώστε τα Α.Π.Σ. να συμπορευθούν με το Κ.Ε.Π.Α. και με το Κ.Π.Γ. απόλυτα. Η συσσωμάτωση των αρχών του Κ.Π.Γ. με το Α.Π.Σ. στα σχολεία θα αποτελούσε σανίδα σωτηρίας για την δημόσια εκπαίδευση καθιστώντας την ανταγωνιστική.
Επίσης προτείνω, να θεσπιστεί κάποια στιγμή στο προσεχές μέλλον η επιβράβευση των εκπαιδευτικών εκείνων, οι οποίοι υλοποίησαν τις επιταγές της σύγχρονης επικοινωνιακής διδακτικής ξένων γλωσσών, κατάφεραν να «παντρέψουν» το σχολείο με το Κ.Π.Γ. και το Α.Π.Σ. και το Κ.Ε.Π.Α. και να ωθήσουν με σύστημα και αποτελεσματικότητα μαθητές στις εξετάσεις του Κ.Π.Γ.
Δαμιανός Νεράντζης
Εξειδικευμένος Καθηγητής Γερμανικής ως Ξένης Γλώσσας Δημόσιας Εκπαίδευσης
Υποψήφιος Διδάκτωρ Μεταφρασιολογίας Ιονίου Πανεπιστημίου
Επιμορφωτής 1ου Π.Ε.Κ.
Αξιολογητής Κ.Π.Γ.
lehrer_des_daf@yahoo.gr